Bong

En kuverthistoria på liv och död

Bakgrund

Bong är en av Europas största producenter av kuvert- och förpackningslösningar. En av deras målgrupper är reklambyråer, som historiskt sett stått bakom många kampanjer som involverat kuvert. Men i dagens digitala värld börjar kuvertet att glömmas bort. Vårt uppdrag var att få kreatörer i Sverige att återupptäcka kuvertet och alla dess möjligheter.

Utmaning

Hur skall vi få reklamkräsna kreatörer att gilla kuvert, som de tycker är så tråkiga? Idag tänker de ju mer och mer digitalt. Och skall ett postalt DR fram så tänker man mycket på innehållet, men inte på kuvertet som det levereras i. Vi ville inspirera kreatörerna, få dem att gilla Bong och ta del av information om deras kuvert. Och kanske till och med sprida den vidare till sina kollegor i branschen.

Lösning

Vår insikt var att alla vill berätta en historia, och kuvertet kan vara en del av den. Lösningen blev ”En kuverthistoria på liv och död” med 12 specialdesignade kuvert som skickades till kreatörer i hela landet, i deras eget namn. Tillsammans skapade de en historia. Om kreatören själv och hens liv. En kuverthistoria på liv och död. Allting ledde vidare till en kampanjsajt där berättelsen visualiserades än mer. Och kunde spridas vidare i sociala medier.

 

Kampanjen har belönats i Guldägget, Guldnyckeln och Svenska Designpriset. Art director Elin Lindecrantz utsågs av Guldnyckeln till ”Årets AD” i Sverige.