Fria

Förpackningsdesign

Bakgrund

Fria som startades som ett familjeföretag för 20 år sedan är idag Nordens ledande varumärke inom frysta, glutenfria bageriprodukter. I sortimentet finns allt från mat- och fikabröd till färdiglagat. Med en genuin omtanke och en önskan om att förenkla vardagen för de som diagnostiserats med celiaki (glutenintolerans) utvecklas ständigt nya, glutenfria smaker.  Allt för det goda glutenfria livet.

Utmaning

På Fria var man tidiga med att se behovet av att ge glutenintoleranta fler möjligheter att äta gott. Produktutvecklingen har gått fort framåt, men ett område som inte hängt med är förpackningsdesignen. Den har helt enkelt inte signalerat den matglädje och den omtanke som finns i produkterna utan främst varit informativ och ja, faktiskt lite tråkig. Inte konstigt då glutenfritt bröd historiskt varit något man fått utskrivet på recept. Utmaningen bestod i att ta fram ett helt nytt förpackningskoncept för den nordiska marknaden som skulle vara minst lika modernt och lockande som ”vanliga” förpackningar. Utan att tumma på konsumenternas stora informationsbehov.

Lösning

Vi tog fram ett förpackningskoncept som hjälper Fria skapa igenkänning i butik och signalera matglädje som rimmar med produkterna. Vi uppdaterade och renodlade både logotyp och rutmönster och kompletterade med nya produktbilder. Tydliga skillnader skapades med färgkoder för de olika produktfamiljerna. Premiumsegmentet Skog & Mark fick ett eget utseende med illustrationer för att lyfta ingredienser som gör extra gott. Kort sagt en lösning som underlättar för alla som, oavsett orsak, vill hitta ett gott glutenfritt alternativ.

Taggar

Design / Koncept