Nexans

Världens första riktiga kabeltröja

Bakgrund

Nexans är en av världens största producenter av kablar, och marknadsledare i Sverige. Med över 26 000 anställda och närvaro i 40 länder så har de som mål att underlätta vardagen för alla de som jobbar med kablar. Gällande produktområdet Fiberkabel så investeras det som aldrig förr i vårt land. Men en mängd aktörer krigar på en marknad där konkurrensen är stor. Nexans ville ta större plats på fibermarknaden och öka sin försäljning.

Utmaning

Målgruppen består av Installatörer, Entreprenörer, Stadsnät och Grossister. En diversifierad målgrupp bestående av beställare, projektörer och tekniker. Många beskrivs som svåra att påverka. Kampanjens största utmaning låg i att sticka ut bland en mängd aktörer och få en lite trött målgrupp att förstå vad som skiljer Nexans fiberkablar från övriga konkurrenter. Och då köpa Nexans kablar istället för det gamla vanliga alternativet.

Lösning

Vår idé tog avstamp i en av produktens viktigaste egenskaper: att den har perfekt flexibilitet och kan böjas utan att knäckas. Lösningen blev världens första kabeltröja. Det som krävdes var en stickexpert och marknadens bästa fiberkabel. Ett kreativt DM skapade den uppmärksamhet som behövdes. Målgruppen togs vidare till en kampanjsida där det gick att lära sig mer om vad som skiljer Nexans kablar från andras, i form av bevis, argument och fakta kring det unika med kablarna. Det fanns också en film där vi utsatte tröjan för några tuffa tester för att lyfta fram andra egenskaper. Kampanjens resultat var långt över förväntan och den har även belönats i reklamtävlingen Guldnyckeln.

Taggar

Digitalt / Direkt / Film