‹ Alla case

Bakgrund

Vi lever i en demokrati där rösträtt är en förmån som är alldeles för enkel att ta för givet. Genom att rösta kan alla vara med och påverka utvecklingen i samhället och sin egen framtid. Många unga i samhället är dock skeptiska till om deras röst verkligen gör någon skillnad. Men väljer du att inte rösta överlåter du att andras röster och åsikter får styra din framtid.

Utmaning

Hur får vi  så många förstagångsväljare som möjligt att rösta i valet, utan att vi tar ställning politiskt. Hur når vi dem? Hur får vi dem att förstå allvaret och att alla röster räknas? På ett sätt som tilltalar en målgrupp som hellre vill bli underhållen än informerad?

Lösning

Runt om på stans utomhustavlor visades ungdomar med buktalarliknande hakor. På en kampanjsajt kunde besökaren lägga in en bild på sig själv och välja bland rösterna mafioso, bimbo, barn, värmlänning och norrlänning (för att symbolisera vad som händer om förstagångsväljaren inte använder sin egen röst). Samtliga röster hade spelat in raljanta budskap som berör miljö, arbete och bostäder, frågor som enligt undersökningar är de som ungdomar rangordnar högst. Kampanjen kompletterades med radio, Spotify och ”valsedlar” på McDonalds.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: cecilia.wiklund@mecka.se

Alla case.