‹ Alla case

Bakgrund

Smekab Citylife utvecklar, producerar och säljer produkter och lösningar för att skapa attraktiva urbana miljöer. Räckes- och avspärrningslösningar har sedan 70-talet varit en stor del av företagets erbjudande vilket fortfarande består och utvecklas. Utbudet har kompletterats under åren och i dag erbjuds ett brett sortiment av möbler för offentlig utemiljö, väderskydd för hållplatser, cykelparkeringar och produkter för cyklism. Saferoad Smekab AB har varit en del av den norska industrikoncernen SAFEROAD sedan den grundades 2008. Huvuddelen av koncernens erbjudande riktar sig mot vägbyggnation

Utmaning

Under 2016 bytte man namn till Saferoad. Namnbytet medförde att man förknippades med associationer uttryckligen till vägbyggnationer. Smekab´s mission ”Att skapa attraktiva urbana miljöer” ihop med deras position ”Urban harmoni” blev svårt att kommunicera. Dessutom hamnade hela det breda sortimentet av möbler för utemiljö i skuggan av Saferoads erbjudande.

Lösning

För att positionera Smekab kring dess kärnverksamhet att skapa attraktiva urbana miljöer lanserade vi ett nytt varumärke; Smekab Citylife. All kommunikation förpackade vi under ett nytt koncept – Be Urban Friendly. Smekab Citylife´s erbjudande fick en ny beskrivning: Att få människor att trivas det är nyckeln till moderna stadsmiljöer. Genom att vara lyhörda för människors behov och beteenden skapar vi på Smekab Citylife innovationer för vår samtid – och framtid. Vi kallar det urban harmoni.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: stefan.wiklund@mecka.se

Alla case.