‹ Alla case

Bakgrund

Lundbergs är ett väl inarbetat företag som erbjuder marknadens mest kompletta utbud av inredningsprodukter för hemmet via åf i bygghandeln. Tänk renovering så erbjuder Lundbergs allt man behöver i form av förvaringslösningar med skjutdörrar och walk-in-closets, trapprenoveringssystem, paneler, elementskydd, fönsterbänkar, dörrportaler, konsoler och mycket mer. Försäljning och kommunikation har traditionellt gått via åf, men med nysatsning på unik design och egen produktutveckling ihop nya försäljningskanaler mot konsument krävs en förflyttning av Lundbergs varumärke.

Utmaning

Lundbergs konkurrerar på en marknad där det finns varumärken med betydligt större kännedom och spridning. Konkurrenter som däremot bara har ett produktsegment där Lundbergs erbjuder en helhet. Det behövdes ett tydligt ”varför” man skall välja Lundbergs och en tydlig kommunikativ position på marknaden. Målsättningen var att få den inredningsintresserade målgruppen att upptäcka Lundbergs och känna; Wow här finns ett designalternativ jag faktiskt har råd med.

Lösning

Första steget i förflyttningen av varumärket gjordes i och med genomarbetningen av en ny kommunikationsplattform. I en tydlig process jobbade vi igenom vision, mission, kärnvärden, tonalitet och inte minst en särskiljande kommunikativ position tillsammans med representanter från Lundbergs. Utifrån riktningen i plattformen landades sedan kommunikationskonceptet Choose Pricely som omfattar Lundbergs tre ben med förvaring, trapprenovering och inredning på ett sätt som visar målgruppen design du har råd med.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: cecilia.wiklund@mecka.se

Alla case.