‹ Alla case

Bakgrund

Materia grundades 1992 och finns i Tranås, mitt i Sveriges möbelmecka. De utvecklar och tillverkar möbler för offentlig miljö, baserat på en filosofi kring design och funktion i kombination. Resultatet är kreativa, identitetsstärkande och funktionella mötesplatser. Idag är Materia en del av inredningskoncernen Kinnarps och deras möteskoncept och produkter används över hela världen.

Utmaning

Vårt uppdrag var att skapa ett kommunikativt koncept med syfte att långsiktigt stärka varumärket. Materia ville återta positionen som ett företag i framkant och ville vara det självklara valet när slutkunden behöver design och funktion. Det nya kommunikationskonceptet skulle attrahera en bred målgrupp och fungera internationellt.

Lösning

Att skapa kommunikation handlar om att skala av. När vi skalat färdigt kvarstod två saker. Design var det ena. Möten, det andra. Där och då uppstod kommunikationskonceptet ”Design möter…”. Design ställs alltid mot något. Det kan vara funktion, miljöer, förutfattade meningar, karaktärer, företeelser och så vidare. Det gör inte bara kommunikationen spännande och intressant utan framförallt positionerar den Materia på ett relevant sätt. Med ”Design möter …” skapade vi ett brett koncept som kan utvecklas över tid.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: sofie.elfsberg@mecka.se