‹ Alla case

Bakgrund

Kabona har utvecklat Ecopilot – en inneklimatlösning som sparar stora pengar och bidrar till att EU:s krav på utsläpp av växthusgaser kan uppfyllas. Ecopilot fungerar i alla befintliga ventilations-, värme- och kylsystem. Beroende på hur byggnaden ser ut sparar Ecopilot mellan 10–40 procent av energikostnaderna, vilket ger avkastning på investeringen omedelbart. Hittills har Kabona installerat Ecopilot hos över 300 kunder. Men det är bara början.

Utmaning

Vårt uppdrag var att skapa ett nytt kommunikativt koncept. Den första kanalen för konceptet var en ny webb. Ecopilot är en ny produkt, det finns därmed inget tidigare att relatera till. Dessutom visade Ecopilot resultat som faktiskt var för bra för att vara sanna. Hur gör vi detta trovärdigt, skapar nyfikenhet och sälj?

Lösning

Att befinna sig i komfortzonen är tryggt och bekvämt. Ecopilot är något nytt, en innovation som kastar omkull våra tidigare referensramar. Kommunikationskonceptet ”Welcome to the new comfort zone” föddes. För trovärdighetens skull blev riktiga kunder en viktig byggsten i all kommunikation. För att tilltala olika målgrupper, från tekniker till ledning hos fastighetsägare och förvaltare, har olika funktioner hos referensföretag fått synas i kommunikationen. Ledord för all kommunikation är öppet, ärligt och rakt.

 

På den nya webben fanns även en applikation för att snabbt kunna få ett estimat kring den egna fastighetens besparing.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: sofie.elfsberg@mecka.se