‹ Alla case

Bakgrund

Fria, som startades som ett familjeföretag för 20 år sedan, är idag Nordens ledande varumärke inom frysta, glutenfria bageriprodukter. I sortimentet finns allt från mat- och fikabröd till färdiglagat. Fria har av tradition, nästan uteslutande, kommunicerat mot huvudmålgruppen celiakier (glutenintoleranta). Kommunikationen har varit begränsad i både frekvens och medieval, ex i form av traditionell annonsering i branschtidningar. Och dessutom, i princip, utan möjlighet att ha en dialog med konsumenten.

Utmaning

I takt med att bolaget och produktsortimentet vuxit och medvetenheten om gluten ökat överlag hade Fria en önska om att nå ut bredare. De hade sett en stor potential i den grupp som väljer att utesluta gluten i sin kost utan att ha en glutenintolerans i grunden. Som dagligvarumärke har Fria dessutom behov av att finnas närvarande hos målgrupperna mer frekvent. Och få ett engagemang, och en dialog som matchar intresset målgrupperna visar för produkter utan gluten. Fria fanns på både Facebook och Instagram, men utan en satt strategi. Utmaningen var att hitta en tydlig kommunikativ strategi som gör det möjligt för Fria att nå en helt ny målgrupp, att fånga upp engagemanget kring glutenfria produkter, att kommunicera mer frekvent och dessutom utan att dramatiskt öka mediebudgeten.

Lösning

Vi jobbade fram en kommunikativ strategi och taktisk plan med sociala medier i fokus. Det hjälper Fria nå ut med den matglädje, omtanke och önskan om att förenkla vardagen för de med celiaki, som är företagets grundpelare. Med en frekvent bas av material som specialanpassas för FB och Instagram, bl a genom olika varianter av rörliga inlägg, gav vi Fria en närvaro 365 dagar om året. Vi kunde hitta och börja bearbeta en helt nya målgrupp som de tidigare inte haft möjlighet att nå. Vi kunde dessutom bibehålla mediebudgeten och få ett bättre ROI än någonsin tidigare. Med kontinuerlig feedback från kunderna direkt i flödet, och med statistik från FB/Instagram fortsätter vi optimera och förfina den taktiska planen löpande. Om det funkar? Citerar en av Frias kunder: Nu ser man ju att Fria finns.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: cecilia.wiklund@mecka.se

Alla case.