‹ Alla case

Bakgrund

I Borås finns fyra kommunala gymnasieskolor och ett antal friskolor. Konkurrensen om de cirka 1500 niondeklassarna som ska göra sitt gymnasieval är hård. Inte nog med att det finns många olika skolor att välja mellan, utbudet av program är enormt. För många niondeklassare är det också det hittills största beslutet i livet. Vårt uppdrag var att behålla den extremt höga andel niondeklassare som väljer någon av de kommunala gymnasieskolorna (över 80 procent).

Utmaning

Vi ville hjälpa niondeklassarna och underlätta deras gymnasieval. Den stora utmaningen låg i att nå fram till dem, få dem nyfikna och intresserade. En reklamvan målgrupp som snabbt sorterar fram den information som intresserar dem. Och ignorerar allt annat, framförallt vuxna pekpinnar. De är digitala, sociala och lever med sin mobiltelefon. Instagram, bilder och filmer är en stor del av deras vardag.

Lösning

Vi skapade sajten ”Här är mitt liv” med syfte att visa hur det verkligen är att plugga på någon av de kommunala skolorna. En mobilanpassad sajt där niondeklassare kunde kliva rakt in i de kommunala skolorna och se sig omkring. Transparens var ledordet. Sidan fylldes löpande med bilder och filmer från de olika programmens vardag, och besökaren kunder snabbt hitta information som underlättade deras val.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: cecilia.wiklund@mecka.se

Alla case.