‹ Alla case

Bakgrund

Småländska IVT Värmepumpar är en av de ledande producenterna av värmepumpar i Norden. Med över 40 års erfarenhet och fler än 400 000 installerade värmepumpar i Sverige så kan de verkligen kallas värmepumpsspecialist. Värmepumpar är en sällanköpsvara där kommunikationen i branschen länge har dominerats av liknande budskap. De flesta med fokus på generiska produktfördelar, ekonomi och miljö. Det har gjort det svårt för potentiella köpare att få grepp om de olika varumärkena.

Utmaning

För att skilja IVT mot konkurrenterna har vi valt att positionera IVT som det tryggaste valet när du skall köpa en värmepump. Exempelvis baseras det utifrån deras produkter, kompetens och garantier. I samband med lanseringen av deras 10-åriga garanti så ville IVT lyfta fram alla de specialutbildade och certifierade återförsäljare som finns runt om i Sverige. Huvudkanalen för aktiviteten var TV-reklam. Målsättningen och utmaningen var att bygga en intressant berättelse på kort tid, som kunde gör just installatörer av värmepumpar intressanta. Allt under IVT:s övergripande tema ”Vi chansar aldrig”.

Lösning

Den kommunikativa idén blev två tvillingars liv. Situationer från barndom till vuxenliv visade fördelarna med att aldrig ta några onödiga risker. Vilket i slutändan faktiskt kan leda till att man blir den perfekta återförsäljaren för IVT värmepumpar. Genom vår lösning satte vi kunskapen i fokus med en charmig tonalitet.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: magnus.arvidsson@mecka.se

Alla case.