‹ Alla case

Bakgrund

Nexans är en av världens största producenter av kablar, och marknadsledare i Sverige. Med över 26 000 anställda och närvaro i 40 länder så har de som mål att underlätta vardagen för alla de som jobbar med kablar. Produkten 1 kV kraftkablar (riktigt rejäla kablar) hade länge sett likadana ut på hela marknaden. De upplevdes svårjobbade, vilket lett till längre installationstider, dyrare projekt och även arbetsskador hos installatörerna. Men Nexans hade nu utvecklat nya och mycket bättre kablar som skulle lanseras i Sverige.

Utmaning

Nexans har med de nya kablarna löst något som tidigare varit problem för användare i decennier. Men rätt människor måste förstå och bli övertygade om det sensationella. Ett problem, då många tänker att en kabel är en kabel. Kampanjens största utmaning låg i att få nyckelpersonerna, butikscheferna, intresserade av de nya kablarna. Det var avgörande att så många butikschefer, gärna så snabbt som möjligt, skulle ta till sig information om de nya kablarna.

Lösning

Vi valde att fokusera på produktens tydligaste fördel, hur enkelt det är att få bort skalet på kabeln. Den kommunikativa lösningen blev en kokosnöt – med en dragkedja. Ett enkelt och tydligt sätt att visa fördelen med de nya kablarna. Kampanjens intresseväckare var ett DR med en (äkta) kokosnöt med dragkedja. Detta ledde målgruppen till en kampanjwebb med alla bevis för det unika med kablarna, i form av filmer, illustrationer, argument och fakta. Resultatet var över förväntan och kablarna exponerades snabbt i butik.

Kampanjen har belönats i Guldnyckeln och International Echo Awards samt nominerats i 100-wattaren.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: magnus.arvidsson@mecka.se