‹ Alla case

Bakgrund

Camfil är en av de största producenterna i världen inom luftfilter. De gör luftfilter med lite mer eftertanke och lägger ned stor kraft för att filter ska vara både energieffektiva och filtrera bort fler skadliga partiklar. I Europa finns en standard att följa, med lagkrav på hur mycket smuts ett filter ska rensa bort. Men den är alldeles för låg, tycker Camfil. Skulle fler använda lite bättre filter, skulle vår hälsa också förbättras.

Utmaning

Vi skulle få inköpare av luftfilter att välja Camfils lite dyrare filter, men som renar mer än vad standarden kräver. Något som är bättre för både vår hälsa och ekonomi. Utmaningen var att få dem medvetna om att ett luftfilter enligt Europas standard egentligen inte är gott nog. För vem vill nöja sig med bara standard?

Lösning

Lösningen blev Stan – The Standard Man. En person som visar exakt hur det är att nöja sig med bara standard. Han blev snabbt en kändis genom bland annat DM, film och annonser.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: magnus.arvidsson@mecka.se