‹ Alla case

Bakgrund

Högskolan i Borås strävar efter att få fler förstahandssökande. Men konkurrensen är stor bland alla högskolor och universitet i landet och målgruppen fundersam kring ett av de största valen i livet. Förutom den rena informationen om alla program och utbildningar är det många frågor man behöver bena ut innan en ansökan kan lämnas in.

Utmaning

Vår målsättning var att öka antalet förstahandssökande till skolan trots vikande årskullar och stor konkurrens. Samtidigt ville vi stärka Högskolan i Borås varumärke och ta plats hos målgruppen. Att förmedla något äkta, underlätta valet och ta hand om en del av den oro målgruppen känner blev vår största utmaning.

Lösning

Vi lanserade landets första podcast för blivande studenter, Studentpodden – om utbildning, jobb och livet. I denna contentlösning som ständigt uppdateras finns svar på frågor som; Hur det egentligen är att plugga? Har man tentaångest dygnet runt? Hur ofta är det studentfester? Och kommer karriärvägledaren hjälpa mig att få jobb efter examen? I Studentpodden ger personal och studenter från skolan en ingående bild av hur det är egentligen. Nyfikna kunde lyssna på vår podcast via iTunes, Spotify, eller på hb.se. En kampanj med tyngdpunkt i mobilen genomfördes också för att marknadsföra Studentpodden och locka in målgruppen.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: cecilia.wiklund@mecka.se

Alla case.