‹ Alla case

Bakgrund

Småländska IVT Värmepumpar är en av de ledande tillverkarna av värmepumpar i Norden. Med över 40 års erfarenhet och fler än 400 000 installerade värmepumpar i Sverige förtjänar de verkligen att kallas specialister. Värmepumpar är en sällanköpsvara där kommunikationen i branschen länge har dominerats av liknande budskap. De flesta med fokus på generiska produktfördelar, ekonomi och miljö. Det har gjort det svårt för potentiella köpare att få grepp om de olika varumärkena.

Utmaning

En värmepump har världens otacksammaste jobb – lite elakt uttryckt ska den bara stå undangömd i ett hörn och fungera. Och händer det något ska det gå snabbt att fixa. Att det dessutom är en dyr sällanköpsprodukt gör att väldigt få ens känner igen en värmepump när de ser den. Det kan ju lika gärna vara en kyl eller frys. Det kräver ett stort mått av tydlighet i kommunikationen. Samtidigt som vi gärna vill få en mänskligare framtoning. Och det är svårt med en rektangulär låda och en rad produktargument.

Lösning

Vi lanserade IVT som marknadens mest passionerade specialister genom kommunikationskonceptet ”Vi älskar värmepumpar. Så att du kan älska annat.” För det är nämligen helt okej att inte bry sig tokmycket om värmepumpar. IVT:s installatörer löser det åt dig, så att du kan göra det du helst vill istället. Vår lösning sätter kompetens och sparad tid i fokus, samtidigt som vi på ett naturligt sätt får in människor i kommunikationen.

Har du funderingar eller frågor kring detta case? Hör av dig till kundansvarig strateg: magnus.arvidsson@mecka.se